En brun liten ko

 

Första gången jag skriver i min nya blogg! Jag skulle vilja dela med mig en fin text om en Brun liten ko:

En brun liten ko

Det var sol, det var sommar och varmt må ni tro
På en äng som var grön stog en brun liten ko,
hon åt av sitt gräs och hon tänkte som så:
Det är inte så tokigt med sommaren ändå.
Hon åt av sitt gräs och det smakade gott
och hon slog med sin svans efter flugor och knott.
Ja hon stog där på ängen och hade det skönt
och det gräset hon åte, det var saftigt och grönt.
För var liten bit hon bet av och åt opp
blev det alltmera mjölk inuti hennes kropp.
Men själv så förstog hon sig alls inte på`t
att det blev fullt med mjölk utav gräset hon åt.

Det blev kväll, det blev kyligt, hon hämtades in
och hon mjölkades snart med en mjölkmaskin.
En maskin som med pumpande och sugande kraft
ganska snart sugit ur henne mjölken hon haft.
Sen kom en mjölkbil och hämtade den
så den mjölken såg hon aldrig igen.
Hennes mjölk kördes bort till ett stort mejeri,
ja det kan man säga, en mjölkindustri.
En fabrik där dem av vanlig mjölk faktiskt gör
både grädde, lättmjölk, filmjölk och smör
och yougurt och massor av ost må ni tro
ja man får ganska mycket av en enda ko.
Där i ladugårn stog kon lite slö, lite slapp
hennes mjölk hälldes upp i kartonger av papp
och den kördes iväg till affärerna sen
medans kon stog och åt utav gräset igen.
Och bort till affären promenerade jag
och köpte den mjölken och drack den i dag.
Ja jag köpte den mjölken och tänkte som så
Det är inte så tokigt med kossor ändå.
Vi kan göra så mycket vi människor, men
göra mjölk har vi ej lyckats lära oss än.
För mjölk måste göras av sol må ni tro
och en äng som är grön och en brun liten ko.



Kommentarer
Postat av: Anna

Vilken söt liten text! Ses på onsdag :)

2009-10-10 @ 16:33:32
URL: http://www.freewebs.com/stubbochsvans

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0