Sveriges konsumenter vill ha skärpta kontroller!

Åh jag blev så glad i dag när jag läste Sveriges konsumenters pressmeddelande från 25/1, klicka här för att läsa.

"Sveriges konsumenters representanter vill ha skärpt kontroll från staten, garantier från köttbranschen, från handeln och restaurangbranschen. Och på det sättet ökade möjligheter för konsumenterna att göra skillnad"

Äntligen leder den här "grisskandalen" till något vettigt! Jag hävdar ju i flera inlägg att du som konsument kan göra skillnad och det står jag för, men de som kan göra ännu större skillnad är ju handeln, i mångt o mycket så styr de ju priserna till bonden, men läskigast av allt, de styr vad vi ska handla, genom lockpriser och vildeledande reklam osv.

"– Handeln måste ta ett större ansvar, deras ensidiga prisfokusering ökar risken för överträdelser i

tidigare led, säger Jan Bertoft. Nu måste det bli ett stopp på djurplågeriet! Vi vet att många

konsumenter inte vill bidra till att djuren lider. Ge oss därför möjligheten att kunna njuta av den mat

vi äter med gott samvete!"

                                 Vad kan konsumenterna göra?

 

  • Välj ekologiskt och annat kött som certifierats av oberoende organ.
  • Våga fråga i butiken om hur djuren fötts upp och slaktats.
  • Fråga även på restaurangen var köttet kommer från. förpackningarna).
  • Maila din oro och dina frågor till företagen (adresserna finns på hemsidan) och
  • Ska du äta kött – ät mindre och ät kött från djur som mått bra. Det vinner även klimatet på.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0