Kommentar "Ett liv som gris"

Postat av: Karl

Kommentar till inlägg postat av "Sylvia" 2010-01-21 @ 18:40:56


av egen kunskap och från att ha läst rapporten så besvarar jag mkt lätt dina argument:

1. etologer och veterinärer erkänner dessa beteenden som just beteendestöringar. det är aldrig normalt att djur äter av varandra och jag förstår inte hur man kan påstå något så absurt. gallerbitning förekommer för att djuren är understimulerande, och som du säger får stereotypa beteenden. att det faktum uppstår innebär ju att något är fel, om grisarna som du säger är stressade. så du talar emot dig själv ganska duktigt där egentligen.

2. man har hittat smutsiga djur som tar trampat och legat i avföring. tro det eller ej men grisar är mkt renliga djur. att grisen skulle vara smutsig är en myt, grisar rullar sig dock i lera för att svalka sig. att grisarnas stall sällan blir städade och att dom där med får ligga i sin egen skit är inte acceptabelt, och så skulle det utan tvekan inte vara om dom levde i frihet och själva kunde välja.

3. av dom sjuka djur man hittat och som den siffran syftar på, är det inte bara djur i sjukboxar utan många har t.e.x haft hosta p.g.a de höga ammoniaknivåerna. (något industrin erkänt) många grisar har svåra lugnproblem och de trots att dom bara lever i sex månader... konstigt att man kan bli så pass sjuk efter bara ett halvår. Tycker inte du att det är konstigt? något bonden karl petter inte kunde svara på i SVTs Debatt...

2010-01-22 @ 11:09:11

Kommentarer
Postat av: Sylvia

Tack för ditt inlägg Karl! Jag vet inte om du är medlem i DRA men inlägget är bra. Allt kan inte sägas samtidigt och utan att vända på mynten kommer vi ingen vart.



JA beteendestörningar är reaktioner på stress och ja, beteendeströrningar finns i grisproduktionen, MEN (som Tony Erwing säger) det kan bitas i rör och det kan bitas i rör. Beteendestörning blir det när djuret går in i de hormonella belöningssystemen och "drogar sig". Anledningen till att det uppkommer är stress och det är INTE acceptabelt. Dessvärre funkar det så att när djuret väl har lärt sig använda sin kropp på det sättet utför de dessa beteenden även om alla delar i miljön åtgärdas, även om djuren släpps ut i det fria - för att de vill ha "drogen". Dessutom är det inte så lätt att se skillnad på bit och bit om man inte har ett tränat öga. Och, du, DRA har säkert tränat sina ögon. Jag tror att de har sett beteendestörningar, men jag ifrågasätter siffran och jag tycker att de borde uttrycka sig mindre kategoriskt.



Det här med smuts och smut är också bra att få nyanserat. Jag älskar grisar och jag håller helt med om det INTE är ok att tvinga grisarna att blöta sig i sin egen skit bara för att de inte kan svettas och vi inte lyckas hjälpa dem bli av med överskottsvärmen sommartid. Vad skulle du själv göra om alternativet är att dö av värmeslag? Det är vad jag brukar fråga de som jag föreläser för. Grisar ska ha vattensvalka när det är varmt.



Ja, som du förstår gillar jag att diskutera. Och jag jobbar för att grisarna ska får fina grisliv med mycket halm. Till skillnaden mot DRA vill jag däremot gärna öka konsumtionen av griskött.



Så till sist. Sjuka djur ska tas om hand och ges erforderlig vård. Luftproblemen är en av de saker jag tror producenterna inte kan lösa bara själva. Det måste till förändringar på samhällsnivå för det. För att bli effektiva i det förändringarbetet måste vi jobba med alla delar av samhället. Vad vill du göra för det?



2010-01-22 @ 21:42:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0