Vems ansvar?

Den nya debatten handlar om -djurrättsalliansens vittna eller inte vittna i ärendena kring de grisproducenter som är dömda för djurplågeri.
Vad tycker du i frågan?

Som jag fattar det så är grisproducenter upprörda över att djurrättsalliansen inte kan stå för vad de har kommit fram till. Att de borde vittna för att visa är de är på grisarnas sida.

Men jag personligen känner att den här debatten är större än så. Om djurrättsalliansen skulle vittna så skulle de välja ut en av de som vart med under besöken i stallarna o det skulle förmodligen sluta med att den personen blir dömd för olaga intrång. De skulle med största sannolikhet kunna få den enskilda lantbrukare som inte skött sina djur att bli dömd för djurplågeri.

Vad skulle det tjäna till? Att två människor får ta ett straff för ett samhällsproblem som vi alla är en del av!!!

Jag kan bara känna att vi måste tänka ett steg längre, så jävla lätt att lägga ansvaret på andra, -det jag gör kommer ändå inte att göra någon skillnad!  Men det är ju du som väljer, det du gör kommer göra skillnad
du och alla andra konsumenter bestämmer hur djurvälfärden ska vara. Går inköpen av livsmedel ut på en enda prisjakt efter det billigaste varorna så kommer även nivån på djurhållningen tvinga sig att anpassas.

Även handeln har ett stort ansvar i dramat, för vart tar mellanskillnaden vägen? Grisproducenten får 15:-/kilo när han säljer sin gris o handeln kan ju ta ut 250:-/kg för påläggsskinkan (vet inte om priserna är exakta) jag undrar vart mellanskillnaden försvinner???? Vet du det?








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0