Grisar



Så i dag började äntligen griskursen på riktigt. Jag är verkligen helt lost när det gäller grisar. Vet inte vad jag ska placera vart, hur har de svenska grisarna det? Är det som m

an kan se på filmerna om ett liv som gris? Eller är det som man hör av grisproducenterna att allt är ihopklippt och snedvridet? En blandning kanske?
Vad tror du?

Jag känner bara att jag måste få veta hur de har det i verkligheten, försöker sätta på mig skygglappar för att kunna bilda min egen uppfattning, men det är svårt... Jag bara önskar med hela mitt hjärta att grisarna har ett värdigt liv där de kan leva ut sina naturliga betenden och detta i kombination med en bonde som har tid med sina grisar o tjänar pengar på det. I dagens läge så får bonden jobba livet ur sig, får knappt företaget att gå runt och ändå blir inte bra i alla lägen.

Men det viktigaste som vi bör tänka på är att konsumenten väljer!!! Jag är ju själv vegetarian så jag fick googla på "billig julskinka" för att bilda mig en uppfattning om vad konsumenten får betala för julskinkan i år,  29:-/ kilo. Jag är ju ingen expert på grisar men jag kan med all säkerhet säga att Du som konsument kan inte räkna med att julskinkan som du köper för 29 kr kilot kommer från en gris som har levt ett naturligt liv, fått böka i rikligt med halm, ätit den mat som är klimatsmart, listan kan göras lång, men det som är säkert är att DU FÅR DET DU BETALAR FÖR, men i det här fallet så är det grisen som får betala för våran prisjakt. 

Men vi som konsumenter har en fantastik möjlighet att styra över djurproduktionen, men det handlar om att göra ett medvetet val, på det sättet så kan vi vända den här disskusionen till något större och bättre än vi kunnat ana.

Nu när det närmar sig jul och vi får önska oss gåvor av varann så önskar jag mig en gåva av dig, 
Jag önskar mig att du gör ett medvetet val när du köper din julskinka i år, för min, din och grisarnas skull!!!

Jag vill avsluta med att säga att ingen bonde driver ett företag med en djurproduktion för att vara elak mot sina djur.  En glad gris är ju i slutändan den som ger payback till bonden.

Det var allt för mig i dag!
Tack för din tid!


 


Kommentarer
Postat av: martin

Kul att du gör nått för grisen Theres. himmla fin blogg har du.

2009-12-14 @ 20:47:13
Postat av: Lisa Andersson

Hej Thererse, råkade halka in på din fina blogg och läste "grisinlägget"... Svaret är nog precis som på kor att sanningen ligger mitt emellan den förskönade reklamen i media och aktivisternas foton... Precis som i bregottreklamen....inte går korna på grönbete jämt med sina kalvar, men de har de helt skapligt iaf i mina ögon..? Men de ligger ju i betraktarens ögon. ha ett gott nytt 2010!!!! Kram Lisa (A.T-08)

2009-12-31 @ 09:21:22
URL: http://lisasadress.blogg.se/
Postat av: Sara "Tiger" Andersson

Hade inte läst det här tidigare, bra skrivet.. och vill du veta hur dom har det i sina stallar kan du ju alltid slänga över en fråga till mig. För jag har ju stått i skiten. PUSS PÅRE!

2010-01-12 @ 19:46:14
URL: http://tiger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0