Hilton-stallet

I dag har vi varit på Viking genetics på förmiddagen. Där har vi tittat på när de samlade sperma från Sveriges fina elittjurar i Hilton-stallet. Vi fick även lyssna på en föreläsning om man nu med hjälp av ny teknik kan få fram avelsvärden genom blodprov. Så nu kan man ta blodprov på en nyfödd kviga eller tjurkalv så får man svar på vad den har för anlag för att bli en hållbar individ. Väldigt facinerande på något sätt, men jag är samtidigt rädd att detta kommer göra att man får ännu högre inavelsfrekvens, att man bara använder sig av ett så litet antal tjurar. Tänk om man då efter 30 år kommer på att de var ju inte de här avelsvärdena som var viktiga, då kanske man inte har några fräscha kor kvar. Nej, nu ska jag inte va så neggo, de vet säkert vad de håller på med. Sverige har ju kommit väldigt långt fram i aveln på kor och prioriterar avelsvärden på ett klokt och hållbart sätt. Men det är nog viktigt att bredda tjurvalen så inte alla e släkt med alla till slut.
När vi var klara med studiebesöken så fick jag följa med Sötaste Helen, Hanna och Petra för att hälsa på deras kompis som byggt en ny ladugård med mjölkrobot. Jättefin ljus ladugård och trevliga sociala djur, så ska det va!  
I morgon ska jag åka hem till Järna, det ser jag framemot, var länge sen jag var hemma nu! Men innan jag åker hem så ska  på studiebesök bland annat till Hjordnära mejeri, ett mejeri som startade upp för två veckor sedan med 7 ekologiska gårdar som producerar mjölken. Det ska bli jättespännande!!







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0