En vecka

Nu är biogaskursen i full gång, jag tror faktsikt att jag börjar fatta hur det fungerar! Det är en salig blandning mellan kemi, biologi, näringslära, ekonomi och politik, men det är ju även byggstenarna i lantbruket så lite känner jag igen.

Under veckan så har vi varit på ett seminarium om Dual fuel till traktorer, vilket betyder att man kombinerar två olika drivmedel till en traktor, tex diesel och gas. Det ligger på tapeten och utvecklas just nu men det kommer nog ta ett tag innan det finns på marknaden, det måste ju vara klokt att producera sitt egna drivmedel på gården?

Vi har också gått in lite mer i ekonomin kring en biogasanläggning. Vi fick i uppgift att göra en ekonomisk kalkyl i excel, åh jag som aldrig pysslat med excel... Men det gick bra, jag har kliat mig i huvudet många timmar men till slut så fick jag i hop en kalkyl som jag tror kommer att fungera! Lämnade in den i dag så nu kan jag bara hoppas att jag gjort rätt.

I fredags så kom finaste Ricardo o hälsade på mig. Vi åkte till Dillö i vänern där Petra hade arrangerat en superfin klassfest för agrotekniker o bioenergitekniker på skolan... Så himla lyckat med grillning, badtunna, sprit och massa underbara människor :)

På lördagen så segade vi, var på promenad med maya, gick ut o åt god grekisk mat och sen blev det kick ass på bio, den var bra, tro det eller ej!

Söndag morgon kl. 4 så ringde klockan o vi packade med oss picknick i åkte till trandansen, surt nog så tog tranorna sovmorgon till typ 7, men vi fick njuta av den vackra soluppgången i väntan på de dansande tranorna. Förra helgen så var det 11 800 tranor räknade men i helgen var det bara 3900... Så nu är de nog utspridda i vackra Sverige.

Har haft en spännande vecka o en supermysig helg...

























Kommentarer
Postat av: moryn

Tess tess tess! Tack detsamma!! Kom förbi oftare! Dina bilder är FAB FAB! Super fina!

Läser dina inlägg sen, e på jobbet nu och ska äntligen få gå hem! Puss kram

2010-04-19 @ 21:07:39
URL: http://moryn.blogg.se/
Postat av: moryn

Tess tess tess! Tack detsamma!! Kom förbi oftare! Dina bilder är FAB FAB! Super fina!

Läser dina inlägg sen, e på jobbet nu och ska äntligen få gå hem! Puss kram

2010-04-19 @ 21:08:23
URL: http://moryn.blogg.se/
Postat av: Helen

Therese, kika här: http://nevnarien.se/2010/april/tjejkvall-pa-scandinavian-photo.html

Intressant eller vad??



KRAM

2010-04-23 @ 09:17:49
URL: http://kallgard.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0