Ansvar

Tjatar vidare om de härliga texterna som jag läser innan jag somnar.
Tycker att den här texten säger mycket om de diskussioner som hålls här på bloggen och i våran omvärld.
Hur lätt det är att skylla på någon någon annan eller att bara se förbi saker som är jobbiga att kännas vid.
Även om vi inte kan ta ansvar för allt som händer i vår värld så kan vi söka de svaga länkarna o stötta dem på det sättet vi kan o känner oss kapabla till.
För min del så stöttar jag grisarna. Jag försöker att se de svaga länkarna som gjort att djurrättsalliansen funnit så vidriga bilder från svenska stallar. Jag försöker lära mig mer från båda sidorna. Men i slutändan så är det den svenska grisen som får mitt stöd och mitt engagemang i debatten. För grisen är den svagaste länken, den som inte kan tala för sig själv och som får betala våran dåliga kommunikation!



Ansvar

"Att ta ansvar är att använda sig av sitt mod.
Det är orimligt att känna ansvar för att allt som händer här i världen, däremot ansvarar vi alltid för hur vi väljer att reagera på det som händer: Vi kan välja mellan att ta händelsen på allvar eller försöka skylla på omständigheterna eller någon annan.
Vi kan välja att lära oss något eller gå opåverkade därifrån.
Att bära ett ansvar är inte detsamma som att vara lojal.
Lojaliteten bygger på att man håller sig till regelboken och gör det man blir tillsagd.
Att ta verkligt ansvar är i stället att ställa sig på den andres sida och hjälpa till att förbättra den värld vi båda lever i.
Ett ställningstagande som kanske inte alltid uppskattas i "de egna leden" men som i slutändan skapar starkare och personligare möten.
 "

Citerat ur boken "Om värdskap" Kolla in hemsidan



Kommentarer
Postat av: Karin

Haha! Vilken go' grisbild. :)



Tack! Arbetet kommer upp på epsilon så snart det är klart, så då finns det tillgängligt att läsa. :) Jag har inte skrivit så mycket om vad som händer under själva processen, däremot hur avkastningen förändras efter en expansion jämfört med före. Det finns många bra artiklar i ämnet! Din klasskompis är välkommen att höra av sig om hjälp önskas.

2010-02-12 @ 16:33:13
URL: http://someoneelise.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0