Äntligen, KRAV

Äntligen har kontrollorganet KRAV börjat fundera och jobba fram nya regler kring klimatpåverkan.

Mitt förtroende för KRAV har tidigare minskat en aning då jag tycker att de inte hängt med i klimatdebatten. Hur kan det vara ok att fodra ekologiska kor i Sverige med soja från Kina tillexempel, för mig klingar det helt fel då det transporteras i onödan, vi har bra proteingrödor även i Sverige.
 Hur kommer det sig att man på hösten i Sverige hittar svenska konventionella äpplen i affären medans de ekologiska äpplena är transporterade från Argentina? Vad ska jag välja? Vilket äpple är mest ekologiskt? Vilket äpple har påverkat klimatet minst negativt?
Jag väljer det svenska äpplet! Men jag vill inte behöva välja det, inte under säsongen då det kryllar av äpplen som ingen hinner ta hand om. Till viss del beror det självklart på handeln och priserna, men jag tycker att det även är ett ansvar som grundar sig i KRAVs regler.


Men nu har man äntligen börjat titta på regler som ska ta hänsyn till att effektivisera och minska energianvändningen och ställa krav på en övergång till förnybara energikällor. Reglerna syftar också till att minska utsläppen av växthusgaser vid gödselhantering och produktion av foder samt att hålla djuren friska eftersom de då är mer klimateffektiva.

Djurhållningen revideras 2010, växtodlingen 2011 och förädlingen 2012.

För att förtydliga att KRAV innehåller mer än tidigare så har man valt att göra en ny logga...


 
Before                  and                     After

Kommentarer
Postat av: moryn

tummen upp!

2010-02-09 @ 21:07:25
URL: http://moryn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0