Grisavel

Jag beger mig säkert ut på djupt vatten men attackera mig om jag tänker snett. Jag blir alltför ofta rädd för vart vi är på väg med dagens djurindustrier.

För mig så känns en uppfödning av KRAV grisar som ett fint sätt att föda upp grisar. Men då jag försöker lära mig mer om de olika systemen så förstår jag att även KRAV grisen har sina problem. Ett större antal ledinflammationer bland annat. 

Pratade med en grisproducent om det, han menade på att dagens gris tex pigham är framavlad för sin uppgift, att stå still i en box, växa så fort som möjligt på så billig uppfödning som möjligt. Den är därför inte avlad för att röra sig, inte avlad för att klara ett liv som utegris. 

Men är det inte meningen enligt djurskyddslagen att vi ska föda upp djuren efter deras naturliga behov? Föder vi upp grisarna efter deras naturliga beteende i dagens stallar och system? Ska vi avla djuren så specifikt för att den ska klara sig i systemet som inte är naturligt för grisen? Får vi till slut en gris som inte klarar av att utföra sina naturliga beteenden? Det är självklart viktigt att försöka avla fram en frisk,produktiv och hållbar gris, men ville bara slänga ut en tankeställare.

Ska grisen anpassas efter konsumentens krav på billigt livsmedel eller finns det en väg att gå för att ge konusmenten förståelse för att djurens välfärd kan hänga ihop med prislappen på produkterna?


Kommentarer
Postat av: Karl

Detta är anledningen till att jag är vegan. De flesta bönder är säkert väldigt måna om att djuren ska ha det "så bra som möjligt". Men det kan ju aldrig rucka på vinstkravet. Allt måste gå med vinst. Och djuren får lida pga det.

2010-02-20 @ 16:02:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0