En dag med grisar

Kl  07 i morse så anlände jag till Nils gård. Vi började med att sköta suggorna med smågrisarna. De bodde i ett gammalt ombyggt mjölkstall i ”traditionella grisningsboxar” . 20 suggor fick det plats att grisa samtidigt o de var en ny omgång var 4e vecka. Så Nils har totalt 120 suggor. I detta stall så fanns automatisk utfodring. Så vi började med att ”kolla läget” så djuren mådde bra. Sedan gjorde vi rent alla boxar och ströade rikligt med hackad halm till alla.

När vi var klara i det stallet så gick vi till betäckningsavdelningen o skötte de suggorna på samma sätt. Det var lugna o trevliga grisar som inte visade en enda tillstymmelse till stressat beteende, helt olikt de grisar jag träffat i andra stallar som bitit galler, skrikit o vart extremt matfixerade. I dessa stallen fanns ett lugn! Jag hade dock svårt för dammet, verkar va annorlunda damm än vad det är i kostallar.

När vi var klara i så gick vi vidare till ett nyare stall där det bodde suggor o kultingar i familjeboxar. 10 suggor i varje box med deras tillhörande kultingar. I det stallet så var det stora djupströbäddar och sedan en öppning i väggen så de kunde gå ut på en betongplatta med snetak. I stallet var det liv o rörelse, kultingarna var ju större, mellan 2 veckor- 12 veckor, så de hoppade o studsade, sprang ut o in, tuggade i sig halm o ensilage. När jag var där så slog tanken mig att vart gör de av med all denna energi om de står i en trång box med galler runt omkring sig utan strö? Jag fick mata alla boxarna med ensilage o så fyllde vi på kraftfoder i stationerna.

Nästa stall var ett helt nybyggt sinsugge och rekryteringsstall, en kall lösdrift även här med djupströbäddar o möjlighet att gå ut. Här fick jag mata alla med ensilage och ströa boxarna med halm. Nils kollade brunster o visade mig hur man dräktighetskontrollerar.

När djuren var skötta så var det lunch (middag) o efter det så fick jag fylla i stalljournaler med betäcknings/semineringsdatum o grisningsdatum. Sedan kom en förmedlare från Scan o hälsade på, hon var nyanställd o åkte runt o bekantade sig med bönderna. När hon åkte så hjälpte jag Nils att installera Pigwin programmet i datorn för att han lättare ska hålla koll på djur o statistiken. Längtar tills i morgon! Har verkligen fått en helt ny bild av grisar, de är ju helt underbara djur i rätt miljö! Nu ska jag åka till Emils ladugård o mata kalvarna!!! Saknar verkligen djurn nu när jag pluggar. Nu är jag mig själv igen, helt sjukt bra dag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0