Slut på praktiken

Nu har jag avslutat min praktik i smågrisproduktionen hos Nils och hans familj, vill framföra ett stort tack för givande diskussioner och ett varmt välkommnande på gården! Jag har nu under tre dagar vart med på en EU ekologisk smågrisproduktion med 120 suggor. Min bild av grisar har förändrats till något väldigt fint! Dessa grisar visar inga tecken på beteendestörningar eller understimulans. De har en härlig energi och är väldigt närvarande!

Jag har tidigare fått en annan bild av grisar; gallerbitning, svansbitning, apati, skrik och stress. Jag tror att systemet som grisarna lever i och grisarnas skötare är A o O för att djuren ska må bra. Som jag tidigare skrivit så tror jag inte att hela jordens befolkning kommer att sluta äta kött utan att vi måste fokusera på djurens välfärd och konsumenters möjlighet att välja.  

Jag trodde inte att grisar hade det så bra som de har hos Nils, trots att jag ändå är ganska insatt i lantbruket. Hur ska då konusmenten veta hur mycket valet av köttinköp påverkar vad som händer i stallarna? Vems uppgift är det att guida konsumenten till valet? Djurrättsalliansen, grisproducenterna, organisationer runt i kring området eller konsumenterna själva? Vi har alla ett ansvar och desto mindre ansvar vi tar, desto dyrare pris får grisen betala.

Så underbart att diskussionen är igång här på bloggen! För tillsammans så kan vi göra skillnad för grisarnas välmående!!!



Kommentarer
Postat av: Ellen

Härligt att läsa om att det finns grisar som har det bra! Mycket intressant att läsa på din blogg. Keep up the good work Therese :)

Puss och kram Ellen

2010-01-25 @ 11:31:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0