Sofia

Hej!

Jo, alltså:
Min grundutgångspunkt är ju att vi alla finns till för oss själva - ingen annan har rätt att skada mig eller göra något mot mig som inte ligger i mitt intresse, och jag har inte rätt att skada någon annan eller utsätta dem för något som inte ligger i deras intresse.
Alla vill leva, alla vill vara så fria och självbestämmande som det bara går, det är universellt för människor och djur.

Som jag ser det går det här inte att kombinera med animalieproduktion, eftersom den förutsätter att djur dödas, oavsett hur deras liv har varit. Sedan är det självklart värre om deras liv också har varit dåliga innan dess.

Jag kanske är något av en dreamer, ;-), men jag tror (i alla fall ibland) att vi kommer att kunna uppnå en värld där djur har rättigheter, i alla fall till samma grad som vi idag har en värld där människor har rättigheter.

När slaveriet ifrågasattes i den amerikanska södern, väckte det också många frågor: Hur ska vi få bomullen plockad? Hur ska jordbruken skötas? Vem ska bygga vägar? Men se, det löste sig också i slutändan och idag säger vi att slavarna behandlades "som djur".

Det finns många frågetecken kring hur en värld utan djurförtryck skulle kunna fungera, och jag har inte svar på allt det, men jag måste ändå göra mitt bästa för att protestera mot den ordning vi har, eftersom den är orättvis.

Går man tillbaka till grisproduktionen så tycker jag att det är tydligt att även om (som din erfarenhet är) välmående djur producerar bättre (och därmed ökar vinsten) så betyder inte det att man alltid vinner på att behandla djuren väl.
De vinster man gör (i form av kostnader som försvinner) när man behandlar djuren dåligt (ingen strö, ingen utevistelse, ingen veterinärvård etc) är högre än vinsten man skulle göra om man behandlar djuren väl.

Ekologisk grisfarmning är ju även den långt ifrån problemfri.
Förutom att de flesta av dessa grisar slaktas på precis samma sätt och i samma slakterier som de "konventionella" grisarna, så blir ju även de kastrerade utan bedövning vid späd ålder och dödas innan de ens hunnit bli riktigt vuxna.
I DN kunde vi nyligen läsa om KRAV-grisarnas hälsoproblem - de raser vi föder upp i Sverige är så sönderavlade att deras kroppar inte klarar av utevistelse, och KRAV-grisarna har fler sjukdomar än de andra grisarna. Å, jag hittar inte artikeln på nätet nu, men vill
du ha den så säg till så ska jag kolla om nån annan har den.

Sen undrar jag hur man kan orka med att skicka djur som man älskar till slakt, om de inte är sjuka och mår så dåligt att de måste avlivas - och det är ju också jobbigt!

Det finns en amerikansk dokumentärfilm som heter "Peaceable Kingdom" som handlar om ett hem för lantbruksdjur i USA, och en grupp lantbrukare och uppfödare som reagerat mot det sätt som djuren behandlas i industrin.
Jag älskar den (så du kan ju gissa vad sensmoralen av filmen är...
;-), och jag tror att det finns saker iden som du skulle kunna gilla också.
Nu är den enda onlineversion jag hittar i nio delar och med spansk text, hoppas det funkar ändå... :-)
http://www.youtube.com/profile?user=Vegantakedowner#p/u/11/AppLQSc_ne0
Jag har en version med svensk text, som jag kan skicka över på en DVD om du vill, den är för stor att bifoga.

Jag är inte aktiv i Djurrättsalliansen, utan bara stödmedlem, så jag kan inte riktigt svara på om de vill ta en diskussion, men det tror jag ju att de vill, kolla med dem!
I Djurens Rätt, där jag är aktiv och är anställd (fast jag är tjänstledig för studier just nu) så har vi alltid svårt att hitta representanter för djurindustri som vill vara med i tex debatter och så, så jag tror absolut att det skulle kunna vara intressant.
Är det i Skara du bor just nu?

För min del kan du absolut lägga in våra mail lite var stans, men jag tycker alltid att det är lättast att prata live om såna här saker - då är det lättare att diskutera och mindre risk för missförstånd.
Jag tror tex säkert att en av etologerna på Djurens Rätt gärna skulle komma och besöka din skola tex.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0