Therese

Hej Sofia!

Va roligt att höra ifrån dig! Jag kan lova dig att jag är väldigt splittrad i att sortera och försöka förstå hur grisarna har det. Jag tycker också att det som djurrättsalliansen har gjort är bra!
Jag hoppas med hela mitt hjärta att det som visas i filmen "ett liv som gris" är något som alla konsumenter och grisproducenter sätter sig emot. Filmen har startat en debatt på riktigt och det gäller att kunna få debatten på "rätt" spår så att grisarna i slutändan får det bättre. Det som hänt nu bland folk jag pratat med som äter kött är att de inte vill äta svenskt kött längre utan väljer utlänskt kött.

Men det är svårt att producera grisar på djurens villkor. Detta pga den dåliga ekonomin o den höga konkurrensen från utlandet (som nu blivit högre) Men det var vi ju överens om :)
Jag förstår djurrättsalliansen agerande och jag är glad att dessa bilder har kommit fram, men jag tror inte att det fick den effekt man önskat att folk ska sluta äta kött.

Jag tycker också att viss köttproduktion vi har i dag har gått över gränsen.
Men jag har valt en annan väg än vad du har gjort, jag har insett att människor kommer inte att sluta äta kött hur mycket man än vill det så tror jag att det är omöjligt att påverka alla människor till det. Jag vill istället lära mig så mycket som möjligt om djurproduktionerna, djurskötarna och bönderna för att kunna rådgiva dem till en mera djurvänlig produktion.

Angående välmående grisar och högre avkastning; jag har ju som sagt inte jobbat med grisar men jag har jobbat med kor en hel del o desto bättre jag sköter mina kor, mycket strö, utevistelse, bra foder, daglig ryktning, en lugn kärleksfull skötare och en god balans i tillvaron; det ger underverk på avkastningen och ekonomin.

Men man kan absolut inte säga att det är så på alla gårdar med alla grisar men det är min väg att sträva efter en god djurhållning. En glad gris som haft tillgång till utevistelse året runt, har en torr o ren ströbädd, har ordentligt med utrymme, en skötare som älskar dem, får umgås med sina systrar och kultingar vi kan göra listan lång, där ligger mitt mål. Har du besökt en ekologisk gård? Det är som natt o dag.

Grisarna har i dag extremt höga krav på sig, de ska växa sjukligt fort, föda mängder med kultingar o dessutom klassa sig med en hög kött%, minsta lilla störning i grisens uppfödning kommer att påverka tillväxten negativt. Det säger producenterna själva iallfall att tex de grisar som får halm att ligga på o tugga i sig växer snabbare o minskar stresssymtomen o ger därför en högre avkastning, men de anser att det är för arbetskrävande och praktiskt svårt att lägga halm i boxarna.  Trots medvetenheten så gör man det inte, det finns mycket att förbättra inom grisproduktionen, o nån annan än grisen måste betala för det om konsumenten ska fortsätta äta kött.

Kul att du hörde av dig, vi har ju verkligen gått åt olika håll på något sätt men vi har ändå djurens välfärd i fingerspetsarna men på olika sätt. Spännande!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0