Vad vill grisen?





Känner att det är dax att bygga vidare på grisdebatten:

På diskussionsforumet för den kurs som jag läser, "högre kurs i grisproduktion" så finns just nu en väldigt spännande diskussion:

Om grisen skulle få välja hur den skulle ha det, vad skulle den välja då? Vem har bestämt att en djupströbädd är bättre än ett betonggolv, att en storbox med många kompisar och mycket konkurrens är bättre än en ensambox? Vem har bestämt att det är bättre o va ute i ett hyddsystem än att vara inne i ett stall?

Vad skulle grisen välja och vem har svarat för grisen?

När jag först läste diskussionen så var det ju självklart för mig, men ju mer jag funderar desto svårare blir det!

Vissa saker är kanske uppenbara och i många fall kan nog en vaken djurskötare med djuröga avgöra vad som är bäst för den enskilda grisen, men det är en spännande diskussion!

Vad tror du? Vem bestämmer var grisen har det bäst?

Kommentarer
Postat av: Sara "Tiger" Andersson

Jag bestämmer att grisar har det bäst ute. För det skulle vi alla ha om vi bara såg till att ha det som krävs ute!

2010-01-30 @ 08:25:05
URL: http://tiger.blogg.se/
Postat av: moryn

vilka jobbiga frågor... det är ju nästan omöjligt att veta... Det vore ju bra om alla grisarna var som BABE...

2010-01-30 @ 10:40:12
URL: http://moryn.blogg.se/
Postat av: Sylvia

Vi är mer lika grisarna än vi tror! Tänk hur du själv vill ha det! De enda skillnaderna är att de har ett tryne (vi har händer) och kan inte svettas. Vi människor är väldigt duktiga på att svettas.



Om jag var gris:



Jag vill ha frisk luft och gott om plats. Jag vill vara inne mest och ute när det är fint väder. Jag vill inte bo i en hydda för där är det ofta (tyvärr) dåligt ventilerat, höga dammnivåer och mycket CO2 när många grisar sover. Dessutom blir det trångt när alla ska ut samtidigt. Det tycker jag är stressande. Ni vet hur det är i stockholm i rusningstrafik!



Jag vill göra saker tillsammans med mina kompisar. Det betyder att jag vill ha tillräckligt med plats så vi kan sova alla samtidigt, äta alla samtidigt och roa oss alla samtidigt. Det som roar mig mest är att gå på upptäcksfärd och söka efter mat. Båda dessa sysslor genförs genom att jag biter och bökar runt med mitt tryne. Jag använder min mun på samma sätt som små bebisar gör för att upptäcka sin värld.



Jag vill kunna äta mig mätt, men jag vill ha näringsriktig kost. Det betyder att jag vill ha tillräckligt med mat, men inte nödvändigtvis fri tillgång. Det får gärna ta tid att äta den.



Jag vill vara nära min kompisar, men kunna gå undan de jag inte gillar. Detta beytder att jag vill ha flera rum och gott om plats. Ibland kan det vara svårt ute för det är så öppet att man inte kommer undan även om man springer. Jag vill komma utom synhåll.



Jag kan inte svettas och därför vill jag kunna blöta ner mig när jag är för varm. Jag blir för varm när det är mellan ca 16 och 33 grader beroende på om jag är en stor slaktgris eller nyfödd spädgris. Min mamma som producerar mjölk tycker det är varmt ännu tidigare. Annars vill jag under inga omständigheter blöta ner mig!! Ute med väta är INTE kul om det är kallare än temperatuerna ovan! Tja, du kan ju lägga täcke på mig som de fina tanterna gör med hundarna i stan... haha hur skulle det se ut?!



Jag vet att allt mitt bajs måste tas om hand. Jag vill inte vara en miljöbov! Även om det inte stör mig personligen så vill jag inte bajsa ute om inte min bonde kan så något som kan ta upp växtnäringen efter att jag gått ute en sommar.



Om jag går ute på hösten/vintern/våren kommer jag att bajsa ute och då är risken att massor med näring åker med vårfloden ut i vattendragen direkt. Det tycker jag är oansvarigt. Dessutom vill jag inte vara ute så mycket under den perioden. Eller, fina (torra!) vinterdagar kan det vara skoj att leka i snön, men sen vill jag in och värma mig igen.



Om jag bor utomhus eller i oisolerade stall behöver jag mer mat också. Dess värre blir jag dyrar då. Kanske någon inte vill ha mig då? billigare med industrigrisar. Jag tror jag offrar snöbollskriget mot en djup ströbädd i ett varmt stall. Jag leker lika bra i den! och bonden värmer ju bara lagom mycket för det tar för mycket energi att värma och jag vill ju ändå bara blöta ner mig då. Vintertid mår jag jättebra inne!! Det är sommartid som ventilationen inte brukar räcka till. Det är då jag önskar att jag hade en balkong att gå ut på för där skulle jag kunna duscha mig också utan att jag blöter ner i sängen.



Det allra bästa jag vet (när allt annat är i ordning med mat, vatten och vila) är att böka. MEN det är vikitgare för mig ATT böka än vad jag bökar i. Jag vet att det finns många kreativa bönder. Det som behövs är en märkning i butiken så att konsumenterna kan se att jag är en bökegris (jämför sprättägg). Då kanske det kan finnas en möjlighet för min bonde att ge mig en plats att böka i (han ger mig ju allt annat jag behöver). Det skulle vara bättre än balkongen om jag var tvungen att välja!



Tack för ordet!!

GRYMT



2010-02-04 @ 13:46:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0