Besök, biogas,brunt guld och hö


I dag lyckades min fina vän Emil slita sig från sina kossor i Skåne för att hälsa på mig och mina Prinsessor i Hjo. Han fick hjälpa mig och ströa hos kossorna, mata kalvarna med mjölk och kolla brunster på kvigorna. Vi passade också på att göra ett studiebesök på Hjordnära mejeri som ju ligger på gården där jag jobbar. Det var ett väldigt spännande och givande studiebesök. Tack Susanne för det varma mottagandet!
Tack Emil för hjälpen med kossorna, vi saknar dig redan!



I dag tog vi första "spadtaget" till den blivande biogasanläggningen. Biogasen kommer att levereras till Hjordnära mejeri som ligger på gården där jag jobbar. Så nu kommer snart mina Prinsessor leverera både mjölk och värme till mejeriet.


Det var mycket att göra i dag så jag hann inte ta någon bra bild på gödselspridningen. Men jag har njutit hela dagen av mullret av den gröna traktorn som kört ut det bruna guldet på vallarna. Till vår stora glädje kom det en regnskur på eftermiddagen så nu kan vallen lättare ta upp gödslet.


Åh vet ni vad det bästa är??
Jag har fått min stora önskan uppfylld. Mina kära kollegor pressade hösilage till "kalv och VIP-ko hö"
Balarna blev hemkörda i dag och står uppstaplade!! Tjooohoooooooooooo!!!!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0